Ga naar de inhoud

AR techniek app

Is het mogelijk om een Augmented Reality (AR) techniek app te ontwikkelen waarmee basisschool leerlingen en leerkrachten zelfstandig technische werkstukken kunnen maken?

De STO-HB projectteams gaan samen met basisschool Klavertje vier uit Hoofddorp en AR Producties uit Amsterdam aan de slag met dit vraagstuk! Voor deze pilot maken we van een bekertje en koperdraad een echte elektromotor met een draaiende spoel! De te ontwikkelen Android/Apple app hou je straks boven de papieren handleiding en je ziet in 3D het werkje met instructie en ondersteuning.  Elk kind kan de was doen!   

METEEN AAN DE SLAG? KLIK HIER

Wat is Augmented reality?

‘Met Augmented Reality wordt de fysieke wereld verrijkt met een interactieve, virtuele laag’, licht Maurice Prins, Business Developer bij AR Producties, enthousiast toe. ‘Zo kan  Augmented Reality complexe leerstof visueel maken. Dit leidt er toe dat deze leerstof begrijpelijker en toegankelijker wordt’.  

Leren met behulp van Augmented Reality brengt verschillende voordelen met zich mee. Leerstof wordt als leuker ervaren, het stimuleert het actief leren en het zorgt er voor dat leerstof langer onthouden wordt. 

Hieronder een mooi  voorbeeld van een AR app:


Marcel de Cloe, docent Produceren, Installeren en Energie bij het Herbert Vissers College, is namens de deelnemende VMBO scholen betrokken bij dit project. Tijdens de bijeenkomst biedt hij de helpende hand en is de linking-pin tussen de leerlingen en de developers van AR Producties. “De leerlingen doen ontzettend hun best, maar je ziet dat sommige stappen best heel moeilijk zijn en dat ze dan hulp nodig hebben. We hebben vanuit de zienswijze van de leerlingen, de leerkrachten en de techniek, gekeken hoe we juist deze moeilijke stappen in de app gaan bouwen, zodat leerlingen het werkstukje wel zelfstandig kunnen maken. Een fantastische uitdaging om dat voor elkaar te krijgen!”

Leerlingen Klavertje vier school denken mee


Vol spanning gaan de vier leerlingen samen met hun leerkracht Lianne van Bruggen, die de opleiding voor ‘Toekomstgericht onderwijs’ doet, naar de aula. “We gaan een techniek proefje doen en zijn een soort proefkonijnen” dat is wat de leerlingen meekregen voordat ze hieraan begonnen.

Eenmaal in de aula wordt uitgelegd waarom we dit gaan doen: Om te kijken of het mogelijk is om een techniekles ‘op afstand’ te doen door middel van ondersteuning via een app en zo op deze manier toch een gastles te kunnen geven.

Dan de opdracht: Een elektromotor in elkaar zetten. Met alleen een handleiding gaan de leerlingen aan de slag! De leerlingen volgen de stappen nauwkeurig en zijn ontzettend geconcentreerd aan het werk. Twee mensen van AR kijken nauwlettend met de leerlingen mee, om vast te stellen welke denkstappen de leerlingen maken en dus geïntegreerd moeten worden in de app, zonder dat het direct voorgezegd wordt. 

‘En dat is nou precies waar wij bij Klavertje vier iedere keer naar op zoek zijn’, zegt José Brussé, projectleider kwaliteitszorg en zorgcoördinator van Klavertje vier. ‘Hoe kunnen we de doelen en vaardigheden van verschillende vakgebieden combineren in één activiteit.’

Zelf ontdekkend en onderzoekend leren, is een belangrijke pijler binnen het onderwijs op Klavertje vier.

We zijn benieuwd naar de uitwerking van de app in combinatie met de papieren handleiding. Dit biedt kansen en mogelijkheden voor het onderwijs. Maar één ding is zeker; het is een mooie ontwikkeling om Techniek onderwijs een blijvende plek te geven in het Primair onderwijs.

De leerlingen mogen elkaar eigenlijk niet helpen, maar stiekem kijken hoe je buurman/vrouw het doet, daar is niks over gezegd!

Met hier en daar een kleine aansturing en wat tips lukt het als eerst bij de twee dames.
“Kijk hij draait!” Vol enthousiasme kijken we naar het draaiende koperdraadje dat zorgvuldig verbogen en geplaatst ligt op het bekertje.

“Je moet het draadje heel precies in het midden van de batterij zetten” zegt een van de meiden om haar andere twee klasgenoten een beetje te helpen.

Uiteindelijk lukt het alle vier de kinderen om het draadje draaiende te krijgen en succesvol een transformator te maken.

Achteraf zegt een van de jongens: “Ik vond het heel leuk om te doen, gaaf om te zien dat het werkte. Ik hou namelijk super veel van proefjes doen! 

Contact-informatie

STO Haarlemermeer / Bollenstreek-Noord, Contactpersoon: Hans Luijk
h.luijk@dunamare.nl

Deelnemers

Stichting Iris

Stichting Fioretti Teylingen

Dunamare Onderwijsgroep